Begin nu met het ordenen van jouw administratie!

Begin nu met het ordenen van jouw administratie!

Geplaatst op 30-12-2020

Hopelijk kan dit stappenplan jou helpen om weer een beetje orde te scheppen in de chaos van papieren.

Stapelen de ongeopende post, papieren en digitale facturen zich bij jou ook zo snel op? Wees gerust, je bent zeker niet de enige en het is voor iedereen mogelijk om op een bepaalde manier weer orde en structuur aan te brengen in je administratie.

Pak het rustig aan, plan een aantal uren vrij om een begin te maken. Gun jezelf de tijd, het zal echt even duren voordat je weer overzicht hebt. Maar als de klus geklaard is, zal het je veel rust en overzicht brengen.

Stap 1: Samenbrengen
Zorg dat je alle rondslingerende documenten, papieren en (ongeopende) post die tot je administratie behoren op één punt samenbrengt. Maak één grote stapel. Zorg dat je een aantal lege mappen en tabbladen heb klaarliggen. Maak eventueel gevulde mappen ook leeg.

Stap 2: Sorteren
Schrik niet van de hoeveelheid papier, wellicht is het meer dan je in eerste instantie dacht. Geen zorgen, je hebt de eerste stap gezet om orde in de chaos aan te brengen.

Bepaal welke categorieën (tabbladen) je wilt maken, bijvoorbeeld:

-           Woning

-           Inkomen

-           Belastingdienst

-           Bank

-           Autopapieren

-           Pensioen

-           Verzekeringen

-           Opleiding

-           Schuldenstukken

Begin nu met het sorteren, sorteer alle papieren onder de bijbehorende tabbladen. Gooi nog niets weg, op de enveloppen na natuurlijk, dit kun je later per tabblad uitzoeken.

Stap 3: Keuzes maken
Ga nu nogmaals door ieder stapeltje zoals je ze net hebt gesorteerd. Gooi alle overbodige of dubbele papieren weg. Berg de uitgezochte stapels vervolgens op in de mappen die je klaar hebt staan. Als je hiermee klaar bent, heb je alles geordend en kun je nodige papieren makkelijk terugvinden. 

Stap 4: Bijhouden
Nu is het heel belangrijk om het bij te houden. Plan een vast moment in de week dat je alle nieuw binnengekomen post/papieren verwerkt in jouw mappen.

Heel veel succes! Mocht het niet lukken, dan helpen we je uiteraard graag.